Loading...

Thursday, 17 March 2011

Kunci Dan Pintu..!!

Kunci Dan Pintu!!

Eh..kenapa cerita ni plak ak nak tulis..ermm..pelik gak kan!!
Tapi nak dijadikan cerita..
Kat umah sewa ak ada 7 org yang duduk...sebelum ni 5 org..Cuma sekarang je tertambah dua,,sebab apa tertambah jgn tya la..byk crita nti ada yg trasa..so sabo je la ye!!hehehe....
Ok..berbalik pada cerita asal walaupon ada kaitan ngan cerita di atas...

               Seperti mana rmh2 yang lain walaupun ada yg x sama..umah sewa ak ni ada 1 pintu masuk je..pintu keluar pon ade satu..satu pintu toilet dan satu pintu bilik mandi...pastu ada 3 pintu bilik..haha..pening x cerita ni??mesti korg pening kan...xpe..ak bagi korang pening lagi!!
Ntuk kali ni ak org pertama yg dapt kunci dari tuan rmh..so ak ni pemegang kunci segala kunci la konon2 nye...huhu!!tapi yg ak pelik tu,member serumah lain bilik ak ni g pandai2 plak g beli manga baru..ntah apa hal nye ak xtau la..mungkin kenan kowt!!korang tau kenan tu ape??klau korg xtau..ak pon xtau jgk...wahaha!!sengal kan....

Ni cerita lain plak...pasai pintu jgk!!
Bdk serumah lain bilik yang lain plak kali ni...korg paham x ni??klau x paham,korang buat2 la paham ye...ak malas nak terang lebih2,,kang bertambah pening plak kan!!
Bdk ni nama dia polan bin polan (*nama rahsia)..seorng yg bajet tiptop la konon nye!!
Dia ni suka ckp mcm bom tau..ala,jenis ckp yg meletup-letup tu ha...depan ckp lain,blakang ckp lain..pastu jenis xde maruah.!!opss...dah la jenis berkira walaupon benda tu remeh temeh..hai la nasib dapat member serumah lain bilik mcm dia ni...sabo je la ak!!pastu klau korang nak tau lagi,dia ni jenis yang suka sentap..kdg2 tu pasai benda kecik pon dia nak sentap muka 16stengah,yg pelik tu lagi,kita org xde wat pape pon dia leh sentap gak..dah tu sentap nye tahap dewa 3suku,ermm...pelik btul!!tapi lantak la..apa dia ingt bila dia sentap tu kita org nak heran..huh!!leh blah la ko...*tetiba la emo skit..hehehe!!
Klau nak cerita tentang dia ni mmg banyak..smpai xtau nak mula mcm mana..!!!baik kita berblik pasal pintu balik k..!!ak ngan sorg lagi bdk serumah lain bilik ni ada kunci ntuk pintu masuk,yg lain xde sebb ak nak ckp pon malas..ni kunci pintu tau,bkn kunci manga!!so nak dijadikan cerita..kawan ak ni pg la kunci pintu masuk sebb dia malas nak guna kunci manga,dia kunci pon sebb xnak tgung risiko kehilangan banyak benda berharga dlm rumah sewa yg ala-ala kondo ni..*kondo ker??pikir jap..haha!!!....
Jadi nak dijadikan cerita,si bdk poyo ni abis klas awal..ak ngan kawan ak ni pon abis klas awal tapi kita org balik dulu,jadi sebelum dia blik,,ak ngan kawan ak g la dulu g beli makanan sebb dah lapo..
Yg si poyo ni blik umah tgok xde siapa kat umah,dia call tya ak kat mana..ak ckp la ak tgah beli makanan dan tya kenapa??dia ckp nape kunci pintu masuk n cam ne nak masuk!!ak ckp tgu la jap lagi sbb kita org pon dah nak blik...tapi si poyo ni xtau nak sabar,ade ke dihogah nye pintu tu sampai rosak..aii..menyirap btul ak bila ak blik tgok,.,dah tu leh plak wat muka x bersalah mcm xde pape yg berlaku..!!kang tetiba tuan rumah tya kenapa pintu rosak ak nak ckp ape..nak ckp ade hantu raya yang kasi rosak ker??mmg bdk ni poyo gila....bajet cam bagus sangat...
Kang ak tegor kang sentap plak,x ditegor makin menjadi...takpe,,,ak tgok kan je smpai bln 4 ni..klau masih nak poyo lagi tau la...abis luar dalam ak basuh..*jgn piker bkn2 k..huhu





p/s : crita ni ade kaitan ngan tajuk ker??hahaha...lantak la!!

Friday, 11 March 2011

salah ak ke??

ak tak tau apa salah aku...
ak bukan minta apa pun...just nak dia tlg je!!
klau xnak tu xpe la..xyah la ckp kasar ngan aku..ingat dia saje ada hati dan prasaan!!ak pon ada jugak...
berkawan baik dekat dua tahun..tapi!!
malas nak ckp banyak..nti ada plak yg trasa!!tau la ak ni x ckp smpurna..xmcm kawan dia yg sorg tu...!!
xpe la kan...mgkin hari ni hari dia..esok lusa hari ak pulak...



motif : ape kes ni??hahaha...............

Thursday, 10 March 2011

ErtI pErSaHaBaTaN.............

Dalam dunia ini, kita tidak punya sesiapa kecuali diri sendiri.. tetapi dalam kita bersendiri, kita beruntung kerana mempunyai seorang sahabat yang memahami kita.

Sebagaimana kita mengharapkan keikhlasan dan kejujuran seorang sahabat,begitu juga dia. Tetapi kita sering terlupa akan hal itu. Kita cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan kita. Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya. Kita tidak memberi dia peluang untuk menerang keadaannya.

Bagi kita, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri.Kita terlupa, kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti. ...kerana kita juga ada janji yang tidak ditepati. Kita beri beribu alasan, 'memaksa'dia menerima alasan kita. Waktu itu, terfikirkah kita tentang perasaannya? ?? Seperti kita, dia juga tahu rasa kecewa....tetapi kita sering terlupa.Untungnya mempunyai seorang kawan yang sentiasa di sisi kita pada waktu kita memerlukan dia.
Dia mendengar luahan perasaan kita, segala rasa kecewa dan ketakutan, harapan dan impian kita luahkan, dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah. Selalunya kita terlalu asyik bercerita tentang diri kita hingga kadang-kadang terlupa kawan kita juga ada cerita yang ingin dikongsi bersama kita.


Pernahkah kita memberi dia peluang untuk menceritakan tentang rasa bimbangnya, rasa takutnya? Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita? Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya? Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya seperti mana dia meniup semangat setiap kali kita merasa kecewa dan menyerah kalah?

Dapatkah kita yakinkan dia bahawa kita boleh dipercayai, kita boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah? Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia sandarkan harapan? Sesekali jadilah kawan yang mendengar dari yang hanya bercerita. Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan kawan, kerana dia juga seorang manusia; dia juga ada rasa takut, ada rasa...bimbang, sedih dan kecewa.

Dia juga ada kelemahan dan dia juga perlukan kawan sebagai kekuatan. Jadilah kita kawannya itu. Kita selalu melihat dia ketawa, tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangka. Disebalik senyumannya itu, mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan,disebalik kesenangannya, mungkin tersimpan seribu kekalutan, kita tidak tahu.. tetapi jika kita cuba jadi sahabat seperti dia, mungkin kita akan tahu.
Renungilah.. . terima kasih padamu sahabatku..maafkanl ah diriku kerana selalu silap tafsir terhadap dirimu..


P/S: buat sahabat-sahabatku yang sering terkecil hati kerana perbuatan atau kekasaran bahasaku...aku memohon keampunan dari kalian...maafkanlah diriku....Dalam dunia ini, kita tidak punya sesiapa kecuali diri sendiri.. tetapi dalam kita bersendiri, kita beruntung kerana mempunyai seorang sahabat yang memahami kita.

Sebagaimana kita mengharapkan keikhlasan dan kejujuran seorang sahabat,begitu juga dia. Tetapi kita sering terlupa akan hal itu. Kita cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan kita. Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya. Kita tidak memberi dia peluang untuk menerang keadaannya.

Bagi kita, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri.Kita terlupa, kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti. ...kerana kita juga ada janji yang tidak ditepati. Kita beri beribu alasan, 'memaksa'dia menerima alasan kita. Waktu itu, terfikirkah kita tentang perasaannya? ?? Seperti kita, dia juga tahu rasa kecewa....tetapi kita sering terlupa.Untungnya mempunyai seorang kawan yang sentiasa di sisi kita pada waktu kita memerlukan dia.
Dia mendengar luahan perasaan kita, segala rasa kecewa dan ketakutan, harapan dan impian kita luahkan, dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah. Selalunya kita terlalu asyik bercerita tentang diri kita hingga kadang-kadang terlupa kawan kita juga ada cerita yang ingin dikongsi bersama kita.


Pernahkah kita memberi dia peluang untuk menceritakan tentang rasa bimbangnya, rasa takutnya? Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita? Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya? Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya seperti mana dia meniup semangat setiap kali kita merasa kecewa dan menyerah kalah?

Dapatkah kita yakinkan dia bahawa kita boleh dipercayai, kita boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah? Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia sandarkan harapan? Sesekali jadilah kawan yang mendengar dari yang hanya bercerita. Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan kawan, kerana dia juga seorang manusia; dia juga ada rasa takut, ada rasa...bimbang, sedih dan kecewa.

Dia juga ada kelemahan dan dia juga perlukan kawan sebagai kekuatan. Jadilah kita kawannya itu. Kita selalu melihat dia ketawa, tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangka. Disebalik senyumannya itu, mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan,disebalik kesenangannya, mungkin tersimpan seribu kekalutan, kita tidak tahu.. tetapi jika kita cuba jadi sahabat seperti dia, mungkin kita akan tahu.
Renungilah.. . terima kasih padamu sahabatku..maafkanl ah diriku kerana selalu silap tafsir terhadap dirimu..


P/S: buat sahabat-sahabatku yang sering terkecil hati kerana perbuatan atau kekasaran bahasaku...aku memohon keampunan dari kalian...maafkanlah diriku....

Tuesday, 8 March 2011

Kisah Neraka Jahanam

KISAH NERAKA JAHANNAM

Dikisahkan dalam sebuah hadis bahawa sesungguhnya neraka Jahannam itu adalah hitam gelap, tidak ada cahaya dan tidak pula ia menyala. Dan ianya memiliki 7 buah pintu dan pada setiap pintu itu terdapat 70,000 gunung, pada setiap gunung itu terdapat 70,000 lereng dari api dan pada setiap lereng itu terdapat 70,000 belahan tanah yang terdiri dari api, pada setiap belahannya pula terdapat 70,000 lembah dari api.


Dikisahkan dalam hadis tersebut bahawa pada setiap lembah itu terdapat 70,000 gudang dari api, dan pada setiap gudang itu pula terdapat 70,000 kamar dari api, pada setiap kamar itu pula terdapat 70,000 ular dan 70,000 kala, dan dikisahkan dalam hadis tersebut bahawa setiap kala itu mempunyai 70,000 ekor dan setiap ekor pula memiliki 70,000 ruas. Pada setiap ruas kala tersebut ianya mempunyai 70,000 qullah bisa.


Dalam hadis yang sama menerangkan bahawa pada hari kiamat nanti akan dibuka penutup neraka Jahannam, maka sebaik saja pintu neraka Jahannam itu terbuka, akan keluarlah asap datang mengepung mereka di sebelah kiri, lalu datang pula sebuah kumpulan asap mengepung mereka di sebelah hadapan muka mereka, serta datang kumpulan asap mengepung di atas kepala dan di belakang mereka. Dan mereka (Jin dan Manusia) apabila terpandang akan asap tersebut maka bergetarlah dan mereka berlutut dan memanggil-manggil, "Ya Tuhan kami, selamatkanlah."


Diriwayatkan bahawa sesungguhnya Rasulullah S.A.W telah bersabda : "Akan didatangkan pada hari kiamat itu neraka Jahannam, dan neraka Jahannam itu mempunyai 70,000 kendali, dan pada setiap kendali itu ditarik oleh 70,000 malaikat, dan berkenaan dengan malaikat penjaga neraka itu besarnya ada diterangkan oleh Allah S.W.T dalam surah At-Tahrim ayat 6 yang bermaksud :"Sedang penjaganya malaikat-malaikat yang kasar lagi keras."


Setiap malaikat apa yang ada di antara pundaknya adalah jarak perjalanan setahun, dan setiap satu dari mereka itu mempunyai kekuatan yang mana kalau dia memukul gunung dengan pemukul yang ada padanya, maka nescaya akan hancur lebur gunung tersebut. Dan dengan sekali pukulan saja ia akan membenamkan 70,000 ke dalam neraka Jahannam.

ToLoNg InGaT kAn Aku....

Ana Raffali - Tolong Ingatkan Aku Lirik

Jangan disusun kata-kata penamat
Jangan disebut baris ayat keramat
Biar lenyap diserap sunyi
Biar senyap yang tak menyepi

Tolong ingatkan aku
Kisah kau tersedar
Dengan saku penyeluk masa




Mari patahkan papan markah lama
Mari padamkan buku tiga lima
Biar luka sembuh sendiri
Biar lupa dimakan hari

Tolong ingatkan aku
Kisah kau tersedar
Dengan saku penyeluk masa
Kau dampingi aku
Setiap detik jantungku berdetak
Setiap nota jiwaku berlagu-lagu

Bila marah merasuk minda
Kecewa menyelubungi jiwa
Aku lupa

Tolong ingatkan aku
Kisah ku tersedar
Dengan kasih memeluk rasa
Ku teringatkanmu
Setiap detik jantungku berdetak
Setiap nota jiwaku berlagu-lagu

Tolong ingatkan aku kisah kita
Tolong ingatkan aku
Kisah ku tersedar
Dengan kasih memeluk rasa

Tolong ingatkan aku
Kisah kita

Thursday, 3 March 2011

DI ANTARA KAU DAN AKU...!!

WALAUPUN KTE SALING BERJAUHAN.....
NAMUN KTE SERING BERHUBUNG....
MEMORI INDAH KTE BERSAMA MSIH SEGAR D INGTAN KU....
X MGKIN AKU BISA MELUPAKAN MU....
TELAH TERUKIR SERIBU KNGAN D ANTRA KTE.....
KAU MEMBERIKN KU SPUH KSIH SYG MU....
DETIK INDAH KTE BERSAMA......
AKU AKN SMPAN SGLA RHSIA CNTA KTE D DLM HTIKU...
AKU X KN PNAH MELUPAKN MU...WALAU PN KNI KAU TELAH PN ADE YG LEN.....
AKU AKN SNTIASA MENGINGATI MU.....WAHAI SYG KU....